"Onze klanten houden ons scherp"
Hierna een uittreksel uit het interview met onze zaakvoerders Stijn & Peter Gheeraert voor het maandelijkse magazine TVM Actueel.
Kansen zien én grijpen, het West-Vlaamse ondernemersbloed dat door de aderen pompt. Ongetwijfeld speelde het een rol toen Gheeraert Transport in 2017 als eerste West-Vlaamse onderneming uitgeroepen werd tot Transporteur van het Jaar. Maar er is meer…
Aan ondernemingszin geen gebrek in de familie Gheeraert. Grootvader Godfried verkoos het vee- en platvervoer boven de boerenstiel. Later deinsde hij er niet voor terug om daar containertransport bij te doen. Want tijdens zijn transporten naar de haven van Zeebrugge – waar hij Britse schapen ophaalde – besefte hij dat daar toekomst in zat. “Onze grootvader was een sociale mens. Hij had een breed netwerk én een neus voor zaken. We hebben het dus van geen vreemde.”
Dertig jaar na de oprichting van Gheeraert Transport namen Godfrieds zonen Eric en Paul in 1981 de firma over. In die mooie tijden van economische bloei verbreedden zij de activiteiten van het transportbedrijf met onder meer tanktransport en uitzonderlijk vervoer.
Nog eens dertig jaar later, in 2011, waren de neven Stijn en Peter aan zet. “Niet dat het in de sterren geschreven stond”, vertelt Peter. “Stijn en ik hadden allebei een goede baan. Maar ergens op de achtergrond riep toch dat familiebedrijf, dat goed draaide en nog veel meer in z’n mars had. Een mooie kans die voor het grijpen lag…”
Stijn: “En kansen kunnen wij héél moeilijk laten schieten.” In 2008 gingen Peter en Stijn voor het eerst rond de tafel zitten. Drie jaar later hadden ze hun businessplan klaar en hun kredieten rond en deden ze hun verraste ouders een overnamevoorstel. De derde generatie was er klaar voor!
Samenwerken
Kansen zien én grijpen is ongetwijfeld een sleutel tot succes, maar niet altijd voldoende. Zeker in economisch barre tijden heeft een transportfirma meer nodig om stand te houden. Je moet als het ware in de toekomst kijken, de evoluties inschatten en dan een stevige bedrijfsstrategie ontwikkelen om een (voortrekkers)rol te kunnen spelen.
In 1998 al sloot Gheeraert Transport als één van de eerste Belgische transportfirma’s aan bij het Europese ASTRE-netwerk, dat onder meer internationaal pallettransport groepeert en optimaliseert. “Transporteurs die samenwerkten, dat was toen hoogst ongebruikelijk. De meeste kmo’s hielden hun zaakjes het liefst goed afgeschermd.” Maar het zat er toen al aan te komen dat je als middelgroot bedrijf niet kon blijven concurreren op de lange afstand: de druk op de prijzen nam toe, de Oost-Europese chauffeurs scherpten de concurrentie aan en de lege kilometers kostten je alleen maar geld. Samenwerking bleek een goed alternatief. “Als een klant enkele palletten in Marseille wil leveren, dan droppen we zijn lading in een centrale hub en nemen ASTRE-collega’s het van ons over. Niemand hoeft een verlieslatende rit te rijden en de vervoerder die instaat voor de laatste kilometers, weet perfect welke regels er gelden voor stadsdistributie in Marseille. Omgekeerd werkt het net zo: wij nemen de laatste kilometers voor onze rekening voor vrachten met eindbestemming Oost- en West-Vlaanderen. Op die manier concentreert 70% van onze activiteiten zich binnen een straal van 300 kilometer.”
“70% van onze activiteit concentreert zich binnen een straal van 300 kilometer.”
Brievenbussen droppen
Samenwerking is voor Gheeraert Transport een bijzonder slimme zet gebleken. Het bewust afstoten of uitbesteden van bepaalde transportactiviteiten creëerde bovendien ruimte om te focussen op gespecialiseerd transport. Of ‘transporten met een toegevoegde waarde’ zoals Stijn en Peter het noemen, waarbij de nadruk niet ligt op de kilometers die je maalt, maar op de service die je levert.
“We vervoeren cryogene gassen, landbouwmachines, doen kraantransport, leveren glas in hartje Brussel en gebruiken kooiapen voor de levering van e-commerce pakketten waar de pakjesdiensten geen raad mee weten. Kleine colli’s doen wij niet, die markt is al verdeeld. Maar als een webshop do-it-yourself-brievenbussen wil laten bezorgen, dan helpen wij graag. We onderhouden goede en het liefst langdurige contacten met onze klanten. Zo kunnen we hun business beter begrijpen en ver gaan in het vinden van logistieke oplossingen.
Dat meedenken helpt niet alleen onze klant vooruit, maar stelt ook ons in staat om knowhow op te bouwen die we later weer in andere domeinen kunnen inzetten. Het is een win-win: onze klanten houden ons scherp!”