Skip to main content
Gheeraert.

Login

  • Klantenportaal
  • nl
  • fr
  • en
  • Home
  • Wat doen we?
    • Distributie & Groupage
      • Distributietransport in BeNeLux
      • Internationale groupage
      • Astre en Palletways netwerken
      • Stadsdistributie
    • Transport Services
      • Transport met kooiaap
      • Transport met laadkraan
      • Tankcontainer en ADR transport
      • Uitzonderlijk vervoer
    • Opslagruimte & Handling
      • Magazijn Loppem - Brugge
      • Beernem, Sint-Truiden & Bornem
      • Value Added Logistics
    • Extra diensten
      • Code 95 opleidingen
      • Garage - herstelplaats
      • Truckwash
      • Spiegelafstelplaats
  • Over ons
  • Nieuws
  • Jobs
  • Contact
    • Contactpersonen per afdeling
Vraag een offerte voor je transport
  • Gheeraert en Boven de Wolken: Samen maken we verschil

    21-10-2024
  • Gheeraert en die Keure brengen kennis in beweging

    09-10-2024
  • Pat Nutrition Mad ambition

    27-09-2024
  • Stefanie maakte een vliegende start in Customer Care 🚀: "Mensen uit de nood helpen, dat is mijn job."

    21-03-2024
  • "Gheroes appreciĂ«ren de groeimogelijkheden enorm"

    07-07-2023
  • Gheeraert schittert in filmpje Veilig op Weg

    20-06-2023
  • Gheeraert opent gloednieuwe truckwash in Brugge

    31-03-2023
  • Nieuw Gheeraert-filiaal neemt vliegende start

    14-03-2023
  • Containertransport boomt in Zeebrugge

    09-02-2023
  • CFO Bram van Eenoo in CFO magazine

    04-01-2023

Nieuwe Europese spelregels ladingzekering en gewichtsverdeling

26-06-2018

We stellen vast dat de stuwingsregels soms als “overdreven” of “tijdverlies” worden beschouwd. Veel gehoorde argumenten zijn: “dat is zwaar genoeg, dat zal niet verschuiven” of “we hebben een dergelijke zending al honderden keren verstuurd en er is nog nooit iets gebeurd”. 

Een goede stuwing is belangrijk voor de veiligheid van elke chauffeur. Bij problemen is hij of zij meestal het eerste slachtoffer. EĂ©n op de vier ongevallen met vrachtwagens is onder meer te wijten aan een slecht vastgezette lading. 

Sinds begin dit jaar passen Vlaanderen en WalloniĂ« een verstrengde Europese wetgeving toe voor ladingzekering. De Vlaamse en Waalse wetgeving verdeelt de verantwoordelijkheid onder de verschillende betrokken partijen. Bij fouten wordt voortaan naar de hele vervoersketen gekeken: de verlader, verzender, verpakker en bestuurder dragen meer verantwoordelijkheid.

Download overzicht regelgeving ladingzekering (pdf)

Wie draagt welke verantwoordelijkheid?

Verlader

De verlader zorgt voor:

  1. Het verdelen van de lading over de laadvloer.
  2. Het laden van de goederen zodat het mogelijk is om een correcte zekering toe te passen.
  3. Het respecteren van de maximaal toelaatbare massa (MTM) en aslasten van het voertuig.
  4. De nodige informatie aan de vervoerder meegeven oa. de aard van de laadeenheid + massa van de lading en elke laadeenheid + positie van het zwaartepunt van elke laadeenheid als die niet in het midden ligt + buitenafmetingen van elke laadeenheid + beperkingen voor het stapelen en de richting die tijdens het vervoer moet worden toegepast + de wrijvingsfactor van de goederen.

Verzender

De verzender voorziet in alle nodige documenten met daarin ten minste:

  1. Een correcte beschrijving van de goederen.
  2. De massa van de totale lading.
  3. Alle informatie die nodig is voor de juiste verpakking.
  4. De kennisgeving aan de verpakker en/of vervoerder van ongewone transportparameters bij individuele verpakkingen.

Verpakker

De verpakker moet:

  1. Een beschrijving van de goederen doen.
  2. Indien er een kans is dat de goederen beschadigd worden door de spanbanden, een alternatieve methode beschrijven voor het zekeren van de goederen. Indien deze specifieke eisen stelt aan het gebruikte voertuig worden die vermeld.

Bestuurder

De (vrachtwagen)bestuurder mag pas vertrekken met zijn voertuig wanneer hij volgende controles uitvoert:

  1. Visuele controle dat de achterste laaddeuren, de inklapbare laadklep, de deuren, de dekzeilen, het reservewiel en de andere uitrustingen die te maken hebben met het gebruik van het voertuig zijn vastgezet.
  2. Controle dat de lading geen hinder vormt voor het veilig besturen van het voertuig.
  3. Controle dat het zwaartepunt van de lading zoveel mogelijk gecentreerd wordt op het voertuig.

Vervoerder

De vervoerder dient toegang te verschaffen tot alle ter zake doende documentatie van de verlader aan de bevoegde controlediensten. Tenzij op voorhand en schriftelijk anders wordt overeengekomen moet aan volgende voorwaarden voldaan zijn:

  1. Het voertuig die voorzien wordt is geschikt voor de lading waarvoor hij is gecontracteerd.
  2. Het voertuig is schoon en bevat geen structurele schade.
  3. De vervoerder bevestigt de container op de chassis.
  4. De lading wordt conform gezekerd.
ladingzekering
Palletways
Astre logistiek
Astre Palet System
sqas logo 2019

Schrijf je in op de nieuwsbrief

Door op inschrijven te klikken ga ik akkoord met het privacybeleid waardoor ik toesta dat mijn gegevens gebruikt worden voor de nieuwsbrief van Transport Gheeraert
  • Distributie & Groupage
    • Distributietransport in BeNeLux
    • Internationale groupage
    • Astre en Palletways netwerken
    • Stadsdistributie
  • Transport Services
    • Transport met kooiaap
    • Transport met laadkraan
    • Tankcontainer en ADR transport
    • Uitzonderlijk vervoer
  • Opslagruimte & Handling
    • Magazijn Loppem - Brugge
    • Beernem, Sint-Truiden & Bornem
    • Value Added Logistics
  • Extra diensten
    • Code 95 opleidingen
    • Garage - herstelplaats
    • Truckwash
    • Spiegelafstelplaats
Logo Transport Gheeraert
0032 (0)50/833.800
transport@gheeraert.be
https://www.facebook.com/gheeraert.transport
https://www.instagram.com/gheeraerttransport/
https://www.linkedin.com/company/transport-gheeraert/
© 2016 - 2025 Transport Gheeraert
Cookie settings

Credits menu

  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer & Privacy
made by make it fly