Skip to main content
Gheeraert.

Login

  • Connexion distribution
  • nl
  • fr
  • en
  • Accueil
  • Ce que nous faisons
    • Distribution & groupage
      • Distribution dans le Benelux
      • Transport international - groupage
      • Réseau européen Astre & Palletways
      • Distribution urbaine
    • Services de transport
      • Livraisons avec chariot embarqué
      • Transport par camion-grue
      • Transport de conteneurs citernes
      • Transports exceptionnels
    • Entrepôt et manutention
      • Entrepôts de Loppem - Bruges
      • Beernem et Saint-Trond
      • Logistique à valeur ajoutée
    • Services supplémentaires
      • Formations des chauffeurs
      • Garage - réparation de camions
      • Lavage des camions
      • Aire de réglage des rétroviseurs
  • Présentation
  • Nouvelles
  • Postes vacants
  • Contact
    • Personnes de contact par département
Demandez un devis pour votre transport
  • Gheeraert comme point de collecte pour le magasin d'intérieur Bolia Bruges

    01-09-2020
  • Services de transport continu pendant la crise du Coronavirus

    17-03-2020
  • Gheeraert Transport et Eraltrans unissent leurs forces

    16-01-2020
  • Transporteurs de l’Année 2017 : la jeunesse au pouvoir

    10-08-2017
  • Gheeraert est le Transporteur de l’Année 2017

    23-02-2017
  • Transport Gheeraert reprend Transport De Sauter à Bruges

    13-06-2016

Nieuwe Europese spelregels ladingzekering en gewichtsverdeling

26-06-2018

We stellen vast dat de stuwingsregels soms als “overdreven” of “tijdverlies” worden beschouwd. Veel gehoorde argumenten zijn: “dat is zwaar genoeg, dat zal niet verschuiven” of “we hebben een dergelijke zending al honderden keren verstuurd en er is nog nooit iets gebeurd”. 

Een goede stuwing is belangrijk voor de veiligheid van elke chauffeur. Bij problemen is hij of zij meestal het eerste slachtoffer. Eén op de vier ongevallen met vrachtwagens is onder meer te wijten aan een slecht vastgezette lading. 

Sinds begin dit jaar passen Vlaanderen en Wallonië een verstrengde Europese wetgeving toe voor ladingzekering. De Vlaamse en Waalse wetgeving verdeelt de verantwoordelijkheid onder de verschillende betrokken partijen. Bij fouten wordt voortaan naar de hele vervoersketen gekeken: de verlader, verzender, verpakker en bestuurder dragen meer verantwoordelijkheid.

Download overzicht regelgeving ladingzekering (pdf)

Wie draagt welke verantwoordelijkheid?

Verlader

De verlader zorgt voor:

  1. Het verdelen van de lading over de laadvloer.
  2. Het laden van de goederen zodat het mogelijk is om een correcte zekering toe te passen.
  3. Het respecteren van de maximaal toelaatbare massa (MTM) en aslasten van het voertuig.
  4. De nodige informatie aan de vervoerder meegeven oa. de aard van de laadeenheid + massa van de lading en elke laadeenheid + positie van het zwaartepunt van elke laadeenheid als die niet in het midden ligt + buitenafmetingen van elke laadeenheid + beperkingen voor het stapelen en de richting die tijdens het vervoer moet worden toegepast + de wrijvingsfactor van de goederen.

Verzender

De verzender voorziet in alle nodige documenten met daarin ten minste:

  1. Een correcte beschrijving van de goederen.
  2. De massa van de totale lading.
  3. Alle informatie die nodig is voor de juiste verpakking.
  4. De kennisgeving aan de verpakker en/of vervoerder van ongewone transportparameters bij individuele verpakkingen.

Verpakker

De verpakker moet:

  1. Een beschrijving van de goederen doen.
  2. Indien er een kans is dat de goederen beschadigd worden door de spanbanden, een alternatieve methode beschrijven voor het zekeren van de goederen. Indien deze specifieke eisen stelt aan het gebruikte voertuig worden die vermeld.

Bestuurder

De (vrachtwagen)bestuurder mag pas vertrekken met zijn voertuig wanneer hij volgende controles uitvoert:

  1. Visuele controle dat de achterste laaddeuren, de inklapbare laadklep, de deuren, de dekzeilen, het reservewiel en de andere uitrustingen die te maken hebben met het gebruik van het voertuig zijn vastgezet.
  2. Controle dat de lading geen hinder vormt voor het veilig besturen van het voertuig.
  3. Controle dat het zwaartepunt van de lading zoveel mogelijk gecentreerd wordt op het voertuig.

Vervoerder

De vervoerder dient toegang te verschaffen tot alle ter zake doende documentatie van de verlader aan de bevoegde controlediensten. Tenzij op voorhand en schriftelijk anders wordt overeengekomen moet aan volgende voorwaarden voldaan zijn:

  1. Het voertuig die voorzien wordt is geschikt voor de lading waarvoor hij is gecontracteerd.
  2. Het voertuig is schoon en bevat geen structurele schade.
  3. De vervoerder bevestigt de container op de chassis.
  4. De lading wordt conform gezekerd.
ladingzekering
Palletways
Astre logistiek
Astre Palet System
sqas logo 2019

Abonnez-vous à notre newsletter

By clicking subscribe, I accept the politique de confidentialité and allow my data to be used for the newsletter for Transport Gheeraert
  • Distribution & groupage
    • Distribution dans le Benelux
    • Transport international - groupage
    • Réseau européen Astre & Palletways
    • Distribution urbaine
  • Services de transport
    • Livraisons avec chariot embarqué
    • Transport par camion-grue
    • Transport de conteneurs citernes
    • Transports exceptionnels
  • Entrepôt et manutention
    • Entrepôts de Loppem - Bruges
    • Beernem et Saint-Trond
    • Logistique à valeur ajoutée
  • Services supplémentaires
    • Formations des chauffeurs
    • Garage - réparation de camions
    • Lavage des camions
    • Aire de réglage des rétroviseurs
Logo Transport Gheeraert
0032 (0)50/833.800
transport@gheeraert.be
https://www.facebook.com/gheeraert.transport
https://www.instagram.com/gheeraerttransport/
https://www.linkedin.com/company/transport-gheeraert/
© 2016 - 2025 Transport Gheeraert
Cookie settings

Credits menu

  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer & Privacy
made by make it fly