- 20-06-2023
- 09-02-2023
- 04-01-2023
- 18-05-2022
Nieuwe Europese spelregels ladingzekering en gewichtsverdeling
We stellen vast dat de stuwingsregels soms als “overdreven” of “tijdverlies” worden beschouwd. Veel gehoorde argumenten zijn: “dat is zwaar genoeg, dat zal niet verschuiven” of “we hebben een dergelijke zending al honderden keren verstuurd en er is nog nooit iets gebeurd”.Â
Een goede stuwing is belangrijk voor de veiligheid van elke chauffeur. Bij problemen is hij of zij meestal het eerste slachtoffer. EĂ©n op de vier ongevallen met vrachtwagens is onder meer te wijten aan een slecht vastgezette lading.Â
Sinds begin dit jaar passen Vlaanderen en Wallonië een verstrengde Europese wetgeving toe voor ladingzekering. De Vlaamse en Waalse wetgeving verdeelt de verantwoordelijkheid onder de verschillende betrokken partijen. Bij fouten wordt voortaan naar de hele vervoersketen gekeken: de verlader, verzender, verpakker en bestuurder dragen meer verantwoordelijkheid.
Wie draagt welke verantwoordelijkheid?
Verlader
De verlader zorgt voor:
- Het verdelen van de lading over de laadvloer.
- Het laden van de goederen zodat het mogelijk is om een correcte zekering toe te passen.
- Het respecteren van de maximaal toelaatbare massa (MTM) en aslasten van het voertuig.
- De nodige informatie aan de vervoerder meegeven oa. de aard van de laadeenheid +Â massa van de lading en elke laadeenheid + positie van het zwaartepunt van elke laadeenheid als die niet in het midden ligt + buitenafmetingen van elke laadeenheid + beperkingen voor het stapelen en de richting die tijdens het vervoer moet worden toegepast + de wrijvingsfactor van de goederen.
Verzender
De verzender voorziet in alle nodige documenten met daarin ten minste:
- Een correcte beschrijving van de goederen.
- De massa van de totale lading.
- Alle informatie die nodig is voor de juiste verpakking.
- De kennisgeving aan de verpakker en/of vervoerder van ongewone transportparameters bij individuele verpakkingen.
Verpakker
De verpakker moet:
- Een beschrijving van de goederen doen.
- Indien er een kans is dat de goederen beschadigd worden door de spanbanden, een alternatieve methode beschrijven voor het zekeren van de goederen. Indien deze specifieke eisen stelt aan het gebruikte voertuig worden die vermeld.
Bestuurder
De (vrachtwagen)bestuurder mag pas vertrekken met zijn voertuig wanneer hij volgende controles uitvoert:
- Visuele controle dat de achterste laaddeuren, de inklapbare laadklep, de deuren, de dekzeilen, het reservewiel en de andere uitrustingen die te maken hebben met het gebruik van het voertuig zijn vastgezet.
- Controle dat de lading geen hinder vormt voor het veilig besturen van het voertuig.
- Controle dat het zwaartepunt van de lading zoveel mogelijk gecentreerd wordt op het voertuig.
Vervoerder
De vervoerder dient toegang te verschaffen tot alle ter zake doende documentatie van de verlader aan de bevoegde controlediensten. Tenzij op voorhand en schriftelijk anders wordt overeengekomen moet aan volgende voorwaarden voldaan zijn:
- Het voertuig die voorzien wordt is geschikt voor de lading waarvoor hij is gecontracteerd.
- Het voertuig is schoon en bevat geen structurele schade.
- De vervoerder bevestigt de container op de chassis.
- De lading wordt conform gezekerd.